Saturday, April 10, 2010

The saddest day of my live losing my Mom...PART 3

 

Tanggal March 22,hari khamis..Mama admitted..the next day,early morning Mama dah nak kena operate....Syukur,operation Mama dibuat pada hari Jumaat..penghulu segala hari.,semoga segalanya berjalan lancar..

Selepas daftar dan buat bayaran (deposit)..aku,mama n abah masuk ke bilik yg disediakan..Bilik No.11 kalu tak silap aku..dah mcm rumah ropanya..Selesa,ramai2pun bleh menunggu.Bila2 masa bleh datang.Tujuan sebenarnya aku admit Mama kat sini..aku mahukan keselesaan buat Mama..bilik air dekat n tak perlu kongsi ngan sesiapa..Mlm tu hanya aku dan mama..Abah kurang sihat..stress agaknya..adikku Noni kena jaga abah kat rumah.Malamnya baru aku inform uncle & auntie..saje je tak nak bagitau awal2..tkt ada nanti yg meracuni fikiran mama lagi..Mlmnya mama kena puasa..Tapi,lebih kurang kol 1 pagi..mama diserang asma..Runsing aku dibuatnya.Ya Allah..Redakanlah asma Mamaku..kalau tak pembedahan esoknya harus dibatalkan..Aku sapu minyak n massage belakang Mama..biasanya dgn cara tu dapat meredakan asmanya..Alhamdulillah 2 jam selepas tu..Mama dah ok..kami pun tidur..sekejap je aku dah terlena.. aku tak pasti kol brape Mama terlelap..Esoknya..kol 5pg dah nak kena bangun....


Jumaat 7.00 pagi kita dah ready..Jap lagi Mama akan kehilangan sebelah payudaranya..Hanya Allah jua yg mengetahui bagaimana perasaan Mama ketika itu..Berilah ketabahan buat Mama Ya Allah.Tepat jam 8.00 pagi, mama ditolak masuk ke bilik pembedahan..Aku menemani Mama sampai ke bilik bedah..sementara menunggu doktor bersiap..aku menenangkan Mama..tangannya kugengam seerat2nya..Mulut Mama terkumat-kamit..tak tau apa yg dibacakan..Dr Zainal,Pakar Bedah,Dr Mahamarowi,Pakar Bius dan beberapa org doktor lagi serta jurarawat2 dan pembantu ada dibilik bedah..Mereka telah bersedia untuk membuat pembedahan ke atas Mama..Aku memeluk Mama..aku ingin menangis..tapi kutahan air mata ini dari keluar..aku tak mahu Mama melihat aku sedih..Ya Allah,selamatkanlah Mamaku..Aku mohon agar pembedahan ini berjalan lancar Ya Allah..

Aku menunggu di luar dewan bedah..Aku berdoa dan terus berdoa..Ku capai h/phoneku..kutaipkan msg.."To all my dear fren..my Mum is undergoing operation..pls pray for her.TQ".Ku hantar msg tu kat semua kengkawanku..agar mereka juga turut mendoakan mama..Dari jauh kulihat abah dan adikku termengah2 menuju ke arahku..mereka terkejut bila aku katakan mama dah dlm dewan bedah..
..mereka terkilan kerana tak sempat jumpa mama sebelum pembedahan..Terlewat sikit.. ada sedara yg datang bertanya tentang pembedahan mama...
 

Kakak dan adik2 Mama semua datang..Bosku juga ada bersama.Mak cikku menangis..Sedih bila tahu mama nak kena operate..lagi sedih bila mama akan kehilangan sebelah payudaranya...organ berharga bagi seorang wanita..Bila dah sakit mcm ni..itu semua tak penting..kesihatan tu yg lebih utama..Semoga mama sembuh..Doa2kanlah buat Mama..Hargailah apa yang kita miliki hari ini..Semoga kita sentiasa menjadi hambaNya yang bersyukur..


Apakah yang berlaku seterusnya...jengok2lah nanti..Terima kasih..Assalamualaikum.



14 comments:

  1. Assalamualaikum Azima

    saya doakan keluarga anda didalam perlindungan Allah
    lebih lebih lagi untuk mama azima
    moga permudahkan segala urusannya
    amin

    Wassalam

    ReplyDelete
  2. Salam Azima,

    Byk bersabar dan berdoa` utk mama you ok. Hope mama you cepat sembuh. Kita sama2 berdoa` ok

    ReplyDelete
  3. Salam Atuk..

    Terima kasih..tapi mama dah xdelah..Hari selasa ni genap 2 tahun Mama kembali ke Rahmatullah..

    AL-FATIHAH BUATNYA...

    Wassalam

    ReplyDelete
  4. Salam En.Rozali,

    Alhamdulillah,saya redha dengan ujian Allah ini..Semoga roh Mama dicucuri rahmat..AMIN.

    Wassalam

    ReplyDelete
  5. Salam,

    Maaf..Encik Rosli..tersalah taip la plak..terima kasih kerana sudi singgah.

    Wassalam

    ReplyDelete
  6. salam Azima ...

    akak dtg lagi utk baca cerita seterusnya.

    walau arwah sdh pergi , tp doa dr anak2 dan sedara mara jua rakan taulan amat2 dinantikan.
    berdoa lah selalu , semoga mama Azima bahagia di sana.

    ReplyDelete
  7. salam Azima,

    Mama perlukan doa dari anak solehah.
    Wassalam.

    ReplyDelete
  8. Salam azima,

    Semoga bersabar menerima ketentuan Allah ini, redokan pemergian mama semoga roh nya bersama roh para ambia'dan syuhada..insyallah, kita sebagai anak doakan selalu..azima ingat yer 3 peninggalan selepas kematian..amal yang soleh, anak yang selalu mendokan dan amal jariah..semoga azima menjadi anak yg solehah yang sentiasa mendokan roh allahyarhamah..
    Azima boleh panggil akak ni mama juga..dekat2 sebaya ngan anak mama..

    ReplyDelete
  9. Salam Azima

    Maafkan saya
    kerana tidak mengikuti perkembangan
    saya doakan roh mama Azima dicucuri rahmat Allah
    serta kuburnya diterangi cahaya Syurga

    Wassalam

    ReplyDelete
  10. Salaam Azima,

    Semoga Azima sekeluarga berada dalam limpahan rahmat dan kasih Allah sentiasa. Rindu pada Mama pastinya akan terus segar dengan jirusan doa dan semaian ayat-ayat suci daripada anak-anaknya yang soleh & solehah. Semoga almarhum damai di sana.

    Al Fatihah buat Mama Azima.

    VpeaceV

    ReplyDelete
  11. Salam Ayahanda,

    Terima kasih atas nasihat tu Ayah..InsyaAllah,saya akan selalu berdoa utk arwah Mama..Juga berbuat kebajikan buatnya..

    Semoga roh Mama dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama2 org yg beriman dan diredhai Allah.AMIN.

    Salam buat bonda tercinta..jg buat adik2 kat sana.

    Wassalam

    ReplyDelete
  12. Salam Mama Sidah,

    AMIN YA RABBAL ALAMIN....

    Terima kasih atas doa Mama Sidah tu..semoga arwah Mama berbahagia di sana.InsyaAllah,pesanan Mama Sidah akan saya ingat sampai bila2 dan itu jugalah yg selalu saya harapkan..Semoga doa dan amalan kebajikan buat arwah Mama sentiasa subur dlm diri saya sampai bila2..

    Thanks Mama Sidah..Love U so Much..

    Wassalam

    ReplyDelete
  13. Salam Atuk Rozali...

    Tak kisah la atuk,Small matter jer tu..
    AMIN...Terima kasih atas doa2 atuk tu..
    Nanti singgah2 la yer..hehehe

    Wassalam

    ReplyDelete
  14. Salam Kak Chiq,

    AMIN YA RABBAL ALAMIN...
    Terima kasih atas doa & kata2 tu Kak Chiq...Alhamdulillah,syukur..hingga ke saat ini itu yg saya selalu buat selepas Sembahyang..Berdoa n mengaji..semoga ianya diterima Allah dan roh Mama dicucuri rahmat..AMIN.

    Thanks Kak Chiq..

    Wassalam

    ReplyDelete