Wednesday, April 14, 2010

The saddest day of my live losing my Mom...PART 8


Selepas balik dari KL....Sakit belakang Mama semakin ketara...aku maklumkan pada Dr Muraly akan hal ini..setelah diperiksa..tak de apa2pun..Mama dirujuk kepada kaunselor..kaunselor  tu juga bekas pesakit breast cancer...tapi dia nampak sihat je..mcm tak pernah sakitpun..Dia bagi motivasi kat Mama..menceritakan pengalamannya..keperitan dan rasa tertekan bila dpt tau dia menghidap kanser payudara..Tapi demi anak2nya yang masih kecil... dia berjuang melawan penyakit pembunuh ini!!!Dia juga mengalami symptom2 sama macam Mama..Utk mengatasinya..dia selalu berurut...Setiap minggu..tukang urut datang ke rumahnya....

Terkadang aku terfikir juga..mungkin betul kata kaunselor tu..Mama tertekan!! Manakan tidak..baru je merasa dapat cucu..tapi Mama tak dapat menjaga dan membelai cucunya sendiri..dapat pandang jer..Sebagai seorang yang baru bergelar nenek..sure la Mama tension..Saat ini Allah betul2 menguji Mama..sebelum ni..Mama membesarkan anak saudara sendiri..ditatang bagai minyak yang penuh!!!tapi bila dapat cucu..Mama tak boleh nak buat apa2!!!Bayangkanlah bagaimana perasaan Mama...........


 Afreena..Semasa berumur 20 hari...


 Yang ni...Anisha.My cousin yang Mama jaga dari usia 40 hari...
Sekarang dah umur 10 tahun.

Balik rumah..Mama minta Abah panggilkan tukang urut buatnya..Juga buat adikku yang baru lepas bersalin.. Hari tu,hampir 4 jam tubuh Mama diurutnya..Lamanya..Ingatkan lepas  urut Mama ok..tapi keadaan Mama semakin teruk..Kali ni untuk bergerak Mama perlukan tongkat ..Tanpa tongkat Mama tak boleh berjalan.Langkah Mama terlalu perlahan..setapak..setapak.Macam budak baru belajar bertatih..Kali ini..Kami perlu mengawasi Mama..takut  Mama jatuh..Kesian Mama..Tapi doktor sarankan agar Mama selalu bergerak dan buat exercise...

Dekna senyum kat nenek ke tu...??

Selera Mama dah semakin kurang..Sebelum berurut tu..setiap hari Mama akan menungguku pulang dari kerja utk makan bersama..Masa tu menu kami hanyalah ulam-ulaman dan sayur2 jer.Apa yang Mama makan..itulah yang aku makan..Selalu juga aku buat sambal pauh utk menambahkan selera makan Mama...Alhamdulillah,masa tu Mama betul2 berselera....

2 hari selepas berurut..sakit Mama semakin teruk..Mama tiada selera makan..Mama hanya berbaring jer..Sebelum pulang dari kerja...aku menelefon Mama utk bertanyakan apa yang dia nak aku belikan..yang dia rasa nak makan..tapi yang sedihnya...apa yang diorderkan,bila aku suap..Mama hanya makan semulut dua jer..katanya tiada selera..Kali ni Mama tak boleh bergerak sendiri..Perlu dipapah.Lepas tu Mama tak boleh bergerak langsung..perlu diangkat utk ke toilet..Pergerakkannya amat terbatas..Selepas mandi..aku menyapu lotion di belakang Mama..sambil massage2..Kalau tak,bila baring atau duduk terlalu lama..tanpa pergerakan..darah tak jalan..dan ini akan meyebabkan bahagian belakang  akan menggelupas..dan luka.Kalau ini terjadi..ianya kan lebih menyakitkan Mama.

Keadaan ini menyebabkan aku merasakan ada benda yang tak kena dengan Mama..Ini bukan kesan selepas urut ni..Ku perhatikan Mama..melalui pembacaanku..bila tiada selera makan..ini bermakna sel kanser ini dah merebak ke bahagian lain..Hati fikirku..Lagipun Mama semakin kurus..Beratnya masa tu hanyalah 43kg...

Aku suarakan akan ketakutanku kepada Dr Muraly..aku takut sel kanser itu merebak ke hati Mama..sebab masa buat ultrasound dulu, dah ada bintik kat hati Mama..tapi dr cakap yg tu bukan sel kanser....kuperhatikan mata Mama..nampak mcm kekuningan..tapi esoknya mata Mama biasa aje...Color urine Mamapun ok..biasa jer..Aku fikir mungkin perasaan aku kot..Sebab terlalu takut akan kemungkinan2 itu!!!Apa yg tak kena dengan Mama?????Kenapa sejak beberapa hari ni..keadaan Mama semakin teruk............

Mama...
Andai ku tahu kau akan meninggalkanku..
Akan ku peluk dirimu erat dalam dakapanku...
Andai ku tahu itu hari terakhir aku bersamamu...
Takkan ku jauh dari sisimu walau seinci..
Mama..
Hingga kini..pemergianmu masih kutangisi..
Bukan tidak redha akan takdir Illahi..
Tapi kekesalanku  bertamu di hati..
Kerana masih belum puas aku berbakti..
                                                                                               - AZIMA-

2 comments:

  1. salam

    ohh ALLAH andai ni satu kekhilafan Azima, MAAAFILah..kerana dia juga seperti diriku.
    Terleka seketika dengan detik terakhir pemergian seorng yg dikasihi..
    Semuga bakti azima selama ini diganjari ALLAH taala dan mak juga merestui..

    syukur ade anak spt mu

    ReplyDelete
  2. Salam Kak,

    AMIN..YA RABBAL ALAMIN..

    Mekasih atas kata akak itu..
    Setiap apa yg kita miliki adalah pinjaman dariNya...masa akan berlalu..tapi kasihku terhadap ibu akan tetap terpahat disanubari..

    Salam buat akak sekeluarga..

    ReplyDelete