Tuesday, April 13, 2010

The saddest day of my live losing my Mom...PART 7


Selepas rawatan kimoterapi & radioterapi,Mama nampak sihat jer....Rambutnyapun dah kembali tumbuh malah lebih hitam dan lebat dari asalnya...Mama dah boleh ke pasar bersama2ku..Dah lama aku rindukan saat ini..Aku menemani Mama ke mana saja,driver Mama la katakan..Aku bersyukur sangat2 kerana semuanya dah kembali seperti biasa meskipun terkadang ada juga Mama complain sakit2 belakang..mungkin kesan selepas rawatan la kot.......

August 2007,Aku sekeluarga menghadiri Konvokesyen adikku yang bongsu di UKM Bangi..meskipun selalu complaint sakit2 belakang & pinggang..Mama happy sangat2 kerana dapat menghadiri konvokesyen tersebut .Apa taknya..ini adalah saat2 yang paling gembira bagi seorang ibu bila  melihat kejayaan anaknya .Masih ku ingat lagi...masa konvokesyen tu..aku siap bawak bantal kecil lagi dalam paperbag bawak masuk dewan tu..untuk Mama sandarkan kat belakangnya...Sambil2 tu aku gosok2 belakang Mama..Aku tahu Mama mesti tak tahan duduk lama2 kat dalam dewan  tu..

 Mama dan puteri-puterinya...

Selesai je konvokesyen...ingat nak bawa Abah dan Mama jalan2 kat KL..tapi sakit belakang Mama semakin kuat..Apa taknyer..Hampir 4 jam dok dalam dewan tu..Kami terus pulang ke rumah adikku di Ampang..Sampai kat rumah..Mama terus baring...Aku dan adik2 menyapu minyak dan massage belakang Mama..Kata Mama,bila massage.,sakit tu kurang la sikit...

Actually, kami memang dah plan nak bawa Abah dan Mama jalan2 kat KL..tapi kerana Mama tak sihat..terpaksalah jalan2 dalam rumah jer...kesian.........

3 hari jer kat KL..tak leh stay lama2 coz Mama ada appointment dgn Dr Muraly..Time balik..Mama tak nak balik dgn flight..nak balik dgn train la plak.Selama ni..tak pernah2 Mama nak naik train..Tapi kali ni.. terpaksalah kami ikut..meskipun aku memang tak suka naik train..lambat nak sampai....

Dalam train..Mama nampak happy...tapi malamnya,Mama dah tak tahan digolek dek train tu. Abah dan Noni gelak la bila Mama cakap dia dah surrender,next time tak nak dah naik train lagi ...Apa2pun sekurangnya mama merasa naik train..pengalaman tu!!! Aku tidur sekatil dengan Mama..walaupun tempat tu sempit..tapi itu lebih baik..sekurangnya Mama tak rasa sangat digolek oleh train tu..Aku punya tempat...,aku bagi dekat  seorang budak perempuan..student lagi..lupa pulak blaja kat  U mana..tapi asal Kuala Krai..Berani la plak budak tu..naik train tak de ticket..penumpang hantu!!Bila time org datang check ticket..buat2 berjalan ke depan..menyorok dalam toilet..alahai!!Since aku nak temankan Mama,Mama suruh budak tu tidur tempatku..selamat la dia dari buruan....dan dapat tidur dengan lenanya..Macam2..yang perempuanpun berani gak buat kerja2 mcm tu...Dia cakap kat Mama..dia slalu buat mcm ni (naik train xde tiket)..Alah bisa tegal biasa la tu.......

Insan tersayang...Abah & Mama

Perjalanan masih panjang..aku kesiankan Mama..dalam hati terdetik..kenapalah Mama nak naik train..flightkan lagi cepat..1 Jam dah sampai rumah!!!Kalau tak..time ni dah lena tidur kat rumah..Alahai Mamaku sayang..
Dalam train.sambil baring..aku massage belakang Mama...aku berdoa,berselawat,dan baca Fatihah sebanyak mungkin.Surah Al-Fatihah tu kan banyak khasiat dlm penyembuhan penyakit..Sambil baca sambil tiup kat belakang Mama.Aku sangat2 berharap agar sakit belakang Mama dan penyakit Mama tu sembuh sepenuhnya...Bila lenguh..aku peluk Mama...Aku happy sgt dapat manjakan Mama macam tu.....(Ya Allah..andai dapat kukecapi saat itu lagi.....)

7.30 pagi barulah sampai kat stesen Wakaf Bharu..Alahai lamanyer..Kami sempat lagi mengusik Mama utk bawanya jalan2 naik train lagi..Mama tersenyum....Biarlah itu jadi kenangan..Kenangan manis bersama Mama..

No comments:

Post a Comment