Saturday, May 1, 2010

Pejabatku,Mihrab Ibadatku...


Salam semua...

Memandangkan esok hari pekerja,saya nak ucap Selamat Hari Pekerja la buat semua...Tapi tak best arr sebab esok dah memang hari cuti dah..kalau hari Isnin ker,ok gak..dapat cuti panjang!!
Malas kerja la tu....
Emmmmmmm bila cakap pasal kerja ni..apakah  yang kita buat bila saja kita melangkah kaki di pejabat atau  bilamana melabuhkan punggung di kerusi empuk itu???

Fikir akan tugasan..
Masalah dan beban kerja...
Masalah peribadi..
Angan-angan yang tak berkesudahan...
atau sampai jer kat pejabat dah sibuk dok fikir kat mana nak lunch ..nak makan apa..tak pun tefikir apa program abis jer kerja nanti..aikk..baru jer start kerja..dah fikir yg tu!!!
Yang bagusnya..terus jer buat kerja..tak payah dok fikir apa2pun!!!
Itu sebaiknya....

Kita pernah dengar motto "Rumahku Syurgaku"....yang tu bila kat rumah laaa..tapi bila kat pejabat @ tempat kerja apa kata kita tukor jadi "Pejabatku Syurgaku".Ini juga ada baiknya kerana hampir 8 jam malah lebih waktu seharian kita peruntukkan di sini..di tempat kerja.Kita jadikan pejabat kita ini disamping mencari rezeki sebagai tempat kita mendapatkan pahala dan keredhaan Allah.Sebagai pekerja muslim,apa kata kita berfikir secara kreatif dengan mengislamisasikan budaya kerja dan mempastikan pahala dan kebajikan itu bertali arus sekalipun dalam kesibukan mencari rezeki dunia..


Ingat Allah selalu...dengan berzikrullah!!

Pagi2 sampai opis...kita mulakan hari kita ini dengan Zikrullah.. ..sambil2 membelek buku amalan atau catatan kerja yang baru..dalam hati kita berzikir kepada Allah.Hati kita mengingati Allah..
Bukan susahpun dan tidak pula mengganggu kerja2 kita...malah itu lebih bermanfaat daripada kita berbual-bual kosong..Dalam berbual kosong tu,sudah terpalit secebis dosa bilamana tanpa kita sedari kita termengumpat kepada seseorang..walhal kita sendiri tidak berniat ke arah itu...Susah...tak pasal2 nak kena minta maaf dengan org yang kita termengumpat tu..Cari pasal sajekan!!!Kan dosa kita dgn manusia,kita kena settle dengan org tu sendiri..

Berzikrullahlah..itu yang lebih baik.Secara tidak langsung,dengan berzikrullah..kita dapat menghindarkan perkara-perkara tersebut.Dengan zikrullah juga hati kita jadi tenang..Bila hati tenang,tugasan yang diamanahkan dapat dilaksanakan dengan sempurna..kitapun mendapat keberkatan dari kerja tersebut..betul tak???betul la tu...

Jika kita berpagi2 dengan perkara makruh dan dosa kecil...akibatnya jiwa kita lesu dan semangat kita pudar..akhirnya langkah kita goyah dan kerja kita juga tidak berkualiti..Sudahnya bila kerja tidak berkualiti..rezeki juga tidak diberkati..Nauzubilla Himinzalik...Mudah-mudahan kita dijauhkan dari perkara2 sebegini...

Dok bergosip la si Joyah tu ....

Renung-renunglah...dan timbang-timbanglah!!! Agar kita lakukan sehari-hari diberkati Allah..INSYAALLAH..


Salam sayang..

7 comments:

  1. Salam Azima...Selamat Hari Pekerja..ok jugak cadangan Azima..saya habis masa di ofis lebih kurang 10-12 jam sehari...mmg bagus ikut seruan Azima..Syukran Jazillan

    ReplyDelete
  2. Salam Abang Mfisma,

    Terima kasih abg Mfisma...

    Sekadar ingatan buat diri sendiri dan perkongsian dgn teman2..semoga yg baik dapat di jadikan teladan dan ikutan buat kita..

    Salam buat abg Mfisma sekeluarga

    Wassalam

    ReplyDelete
  3. bila masuk ofis....ingat kerja-kerja-kerja aje...kerja sebagai ibadah - dapat pahala..sampai tiba waktu balik....balik rumah...rehatlah dari kerja2 ofis tadi! kerja rumah pulak...kerja rumah boleh ikut suka la pulak...nak buat - buat...tak siap sendiri tanggung!

    ReplyDelete
  4. Salam Kak Sonata,

    Betul la kak..kerja rumah kita sendiri tanggung...kalau malas,bertambah lagi ler kerja tu..lain la kalau ada org yg nak tolong buatkan....heheh

    Terima kasih krn sudi singgah yer kak..

    ReplyDelete
  5. Salam Azima,
    Baru hari nie jenguk sini... la... kita seusia rupanya....

    Tikah lak, Rumahku, Pejabatku dan Syurga ku... Alhamdulillah, terhindar dari umpat mengumpat... :)

    ReplyDelete
  6. Salam Tikah,

    Mekasih krn sudi singgah..

    Hahahah...ropa2nya..kita satu kapal yer!!!
    Tak per la..apa2pun mudah2han ukhuwah yg terjalin di alam maya ini berkekalan.

    Moga satu hari kelak dpt bertemu di alam realiti..InsyaAllah.

    Baguih arrr mcm tu Tikah..umpat mengumpat ni...saya cuba hindarkan gak...Tak sukaaaaa!!!

    ReplyDelete
  7. salam kenal!
    jom sulam towel ngan saya

    ReplyDelete